- Nauczyciel – wychowawca jest koordynatorem, rozpoznaje potrzeby dziecka.
- Wychowawca podejmuje samodzielną próbę poradzenia sobie z trudnościami (w miarę swoich możliwości).
- Jeśli działania wychowawcy nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, przekazuje on krótką pisemną informację (gdzie tkwi problem, co się udało zrobić, nad czym trzeba popracować)do zespołu.
- Dany specjalista dokonuje wstępnej diagnozy potrzeb ucznia- jeśli będzie to możliwe włącza go do wybranych zajęć.
- Po wstępnej ocenie trudności, specjalista wydaje zalecenie pogłębionej diagnozy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ostrołęce.
- Wychowawca za zgodą rodzica, wypełnia wniosek do Poradni Psychologiczno-pedagogicznej przy współpracy ze specjalistami.
- Realizacja zaleceń wydanych przez poradnię należy do wychowawców i nauczycieli specjalistów.
Nauczyciel przedmiotu, wszelkie zaobserwowane u uczniów trudności, zgłasza najpierw do wychowawcy klasy.