Program opracowany w składzie:
- p. Beata Drabot
- p. Joanna Kacprzak
- p. Hanna Kolbus
- p. Izabela Musiał
- p. Magdalena Zalewska
Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust. 1, art. 54 ust. 3-4 art. 70 ust. 1;
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r.(Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526, z późn. zm., art. 33). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz. 356 z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 1717).
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (Dz. U. 1989 nr 29 poz.155);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. z zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 r. poz. 1249 z późn. zm.);
- Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2020 r. poz.910);
- Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. (Dz. U. z 2018r. p. 967);
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2014 r., poz.395);
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 i ost. zm. z 25 czerwca 2002 r. Dz. U. Nr 84, poz. 763);
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55);
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178, z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpień 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2012 Nr 0, poz. 977);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 czerwca 2020 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2020 r. poz. 910);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach;
- Ustawa z dania 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz.374)
- Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek sytemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. poz. 1394)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2021. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowionych określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”.
- Wytyczne MEN, MZ, GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych obowiązujące od 1 września 2021 r.
- Rozporządzenie MEN z dnia 22 lipca 2022 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Wytyczne MEN z dnia 8 lipca 2022 roku ustalające kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023.
- Ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 583 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r., poz. 645 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. poz. 1711).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 2 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. poz. 1636).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych (Dz. U. poz. 1610).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2022 r. w sprawie realizacji rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz umiejętności podstawowych i przekrojowych dzieci i młodzieży – „Laboratoria przyszłości” (Dz. U. poz. 771).
Wprowadzenie
Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka.
Wychowanie
Wychowanie: „wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży” (art. 1 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe).
Profilaktyka
Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie. Program zawiera dwa rodzaje profilaktyki:
- pierwszorzędową – skierowaną do wszystkich uczniów i ich rodziców;
- drugorzędową – obejmującą uczniów już zdiagnozowanych;
Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
Model absolwenta Szkoły Podstawowej Nr 10 im. Jana Pawła II Ostrołęce
Absolwent Szkoły Podstawowej Nr 10 im. Jana Pawła II Ostrołęce:
- Odpowiedzialnie funkcjonuje w demokratycznym społeczeństwie oraz właściwie rozumie ideały demokracji, tolerancji, wolności.
- Wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, wrażliwością i tolerancją.
- Pracuje nad własnym rozwojem, budując swój system wartości, rozwija swoje pasje i zainteresowania.
- Jest aktywny i twórczy – potrafi reprezentować i obronić swoje zdanie, szanując tych, którzy mają odmienne poglądy.
- Jest wrażliwy na otaczającą przyrodę i piękno natury oraz postrzega świat jako sacrum, gdzie wszystko jest powiązane, a człowiek jest odpowiedzialny za zachowanie jej harmonii.
- Umie podejmować niepopularne decyzje oraz ograniczać swoje potrzeby dla większego dobra (bardziej „być” niż „mieć”).
- Potrafi samodzielnie i krytycznie myśleć oraz korzystać z różnych źródeł informacji, umie oprzeć się presji rówieśników, mody, negatywnym wzorcom upowszechnianym przez mass media.
- Dba o swoje ciało, jego harmonijny rozwój oraz zdrowie psychiczne i fizyczne.
- Zna chrześcijańskie korzenie Europy, oraz dziedzictwo kulturowe i cywilizacyjne swojej ojczyzny i świata.
- Identyfikuje się z Patronem i ze Szkołą „Ja chodziłem/ chodziłam do Szkoły Podstawowej Nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce” oraz godnie reprezentuje szkołę.
Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (podstawa programowa):
- „(…) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób (…);
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość (…).
Przy opracowywaniu programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły uwzględniono:
- dotychczasowe doświadczenia szkoły;
- zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku;
- wnioski z analizy specyfiki środowiska, w którym funkcjonuje szkoła;
- wnioski z ewaluacji wewnętrznej dotyczące dyskryminacji;
- wnioski z ewaluacji zewnętrznej dotyczącej wymagania „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”;
- wnioski z badania diagnozującego przeprowadzonego we wrześniu 2017 r. w obszarze bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni, w tym z portali społecznościowych;
- wnioski z badania diagnozującego ankietowanych rodziców i uczniów klas I-VII, dotyczącego możliwości poprawy bezpieczeństwa w szkole;
- wnioski z ewaluacji wewnętrznej dotyczącej wykluczenia rówieśniczego we wrześniu 2019 r.;
- wnioski z badania diagnozującego uczniów w zakresie realizowanych w szkole działań wychowawczo – profilaktycznych (czynniki chroniące i czynniki ryzyka) wrzesień 2020;
- wnioski z badania diagnozującego rodziców w zakresie działań wychowawczo – profilaktycznych oraz uznawanych wartości wrzesień 2020;
- wnioski z badania diagnozującego nauczycieli w zakresie powrotu uczniów do stacjonarnej nauki oraz czynników ryzyka i czynników chroniących wrzesień 2021 r.
W Szkole Podstawowej Nr 10 działa monitoring wizyjny, którego celem jest:
- poprawa bezpieczeństwa osób przebywających na ternie szkoły oraz na Tereni do niej przyległym;
- ograniczenie dostępu do szkoły osobom nieuprawnionym;
- rozwijanie świadomości i umiejętności podejmowania działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkole wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
- Zapobieganiu występowaniu czynów karalnych w szkole.
Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego dla realizacji misji wychowawczej szkoły
- Zapisy z monitoringu z wizyjnego szkoły mogą być wykorzystane do ustalania przyczyn i przebiegu zaistniałych w szkole i na terenie do niej przyległym zdarzeń takich jak : przemoc, wymuszanie, kradzież, uszkodzenia mienia szkoły oraz inne zachowania uczniów szkoły i innych osób przebywających na jej terenie (palenie papierosów, picie alkoholu, itp.).
- Zapisy z monitoringu wizyjnego szkoły mogą być wykorzystane do ustalania przyczyn konfliktów między uczniami. Rodzice uczniów biorących udział w zdarzeniu mogą obejrzeć zapis wizyjny z kamer za zgodą dyrektora szkoły.
- Odczytu zapisu rejestratora mogą dokonywać: dyrektor szkoły, wicedyrektorzy szkoły, pedagog, psycholog lub inny upoważniony przez dyrektora pracownik szkoły.
- Stałą obserwację poglądu kamer dokonuje woźny szkoły i informatyk, który informuje bezzwłocznie dyrektora szkoły o zaobserwowanych, niebezpiecznych zachowaniach uczniów i innych osób przebywających na Tereni szkoły.
- Zapis z monitoringu wizyjnego może być przekazany funkcjonariuszom policji w celu ustalenia sprawców czynu zabronionego dokonanego na terenie szkoły.
Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany będzie w czterech obszarach:
- Zdrowie – edukacja zdrowotna
- Relacje i komunikacja
- Kultura – wartości, normy społeczne, wzory zachowań
- Bezpieczeństwo- profilaktyka zachowań ryzykownych
Działania wychowawczo-profilaktyczne będą realizowane zgodnie z obowiązującymi kierunkami polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023 tj.
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Zdrowie – edukacja zdrowotna
Zadania | Formy realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
---|---|---|---|
Kształtowanie świadomego dążenia do ochrony zdrowia, jako nadrzędnej wartości dla człowieka
| informacje na stronie www szkoły, gazetki ścienne | na bieżąco | dyrekcja szkoły wychowawcy, pedagog, psycholog |
| spotkania z rodzicami, zajęcia z wychowawcą | wrzesień | wychowawcy klas |
| informacje na stronie szkoły | wrzesień i na bieżąco zgodnie z zaistniałą sytuacją w szkole | dyrekcja szkoły |
| lekcje tematyczne, wycieczki piesze, spotkania z pracownikami WORD | wrzesień, październik i bieżąco w ciągu całego roku szkolnego | wychowawcy klas I, świetlica |
| Udział w programach promujących zdrowy tryb życia, udział w zajęciach profilaktyki zdrowotnej, zajęcia z wychowawcą, warsztaty nt. zdrowia, organizowanie zajęć pozalekcyjnych o charakterze sportowym (z zachowaniem reżimu sanitarnego), organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania uczniów, Udział w Ogólnopolskim Projekcie "Aktywny powrót do szkół - WF z AWF" | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły | dyrekcja szkoły wychowawcy, nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciel biologii, pedagog, psycholog, pielęgniarka szkolna, zaproszeni specjaliści, |
| p. M. Nałęcz, nauczyciele WF | ||
| nawiązanie współpracy ze specjalistami z zakresu terapii uzależnień, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, spotkania z przedstawicielem policji, | ||
| Udział w Tygodniu dla profilaktyki chorób zakaźnych, przygotowanie gazetki ściennej | wrzesień | wychowawcy klas I-III oraz p. J. Guz, p. B. Pabich i p. L. Perkowska, p. I. Mrozek-Cylwik |
| Udział w ogólnopolskiego programu profilaktyki czerniaka | wrzesień - kwiecień | p. A. Kotowicz, biolodzy, wychowawcy klas, pielęgniarka w ramach godziny wychowawczej |
Uświadomienie głównych zagrożeń utraty zdrowia
| zajęcia z wychowawcą, pogadanki, rozmowy indywidualne, spotkania ze specjalistami, udział w spektaklach, koncertach profilaktycznych | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog zaproszeni specjaliści |
Wskazywanie sposobów radzenia sobie z własnymi problemami - także poprzez szukanie pomocy u osób zaufanych i specjalistów
| zajęcia z wychowawcą, pogadanki, rozmowy indywidualne, spotkania ze specjalistami, umieszczanie na stronie internetowej szkoły informacji o placówkach świadczących pomoc | cały rok szkolny | Dyrekcja szkoły, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog zaproszeni specjaliści |
Relacje i komunikacja
Zadania | Formy realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
---|---|---|---|
Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się i dążenie do integracji zespołu klasowego i szkolnego
|
|
|
|
|
|
|
|
Budzenie zainteresowań prawidłowościami świata i przyrody
|
|
|
|
Kultura – wartości, normy społeczne, wzory zachowań
Zadania | Formy realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
---|---|---|---|
| organizowanie uroczystości szkolnych, rozwijanie i pielęgnowanie tradycji i ceremoniału szkolnego, organizowanie wycieczek edukacyjnych do miejsc pamięci narodowej, lekcje wychowawcze, współpraca ze środowiskiem lokalnym | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły | wychowawcy klas, pedagog, psycholog nauczyciele, dyrekcja szkoły, opiekunowie SU |
| zapoznanie z dokumentacją wewnątrzszkolną podczas godzin wychowawczych i zebrań z rodzicami, zamieszczenie na stronie internetowej szkoły przepisów prawa wewnątrzszkolnego wyjścia klasowe, lekcje muzealne, spotkania z ciekawymi ludźmi godnymi naśladowania, poszerzanie wiedzy z zakresu historii szkoły i środowiska lokalnego, poznawanie celów instytucji działających w środowisku lokalnym, kształtowanie postawy obywatelskiej i zaangażowanej na rzecz osób potrzebujących | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły | wychowawcy klas, pedagog, psycholog nauczyciele, dyrekcja szkoły, opiekunowie SU |
| udział w akcjach charytatywnych, działalność Szkolnego Koła Wolontariatu (np. pomoc dla schroniska w postaci zbiórki karmy i rzeczy dla zwierząt, "Szlachetna Paczka", zbiórki Caritas itp.) udział w XII Tygodniu Wychowania "Ja jestem drogą i prawdą, i życiem" | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły wrzesień | wychowawcy klas, pedagog, psycholog nauczyciele, dyrekcja szkoły, opiekunowie SU |
| udział w konkursach przedmiotowych, olimpiadach, udział w wydarzeniach kulturalnych, spektaklach teatralnych, koncertach, wystawach | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły | wychowawcy klas, pedagog, psycholog, nauczyciele, dyrekcja zzkoły, |
| organizowanie konkursów tematycznych, przygotowanie uczniów do startu w olimpiadach przedmiotowych i innych, inspirowanie młodzieży do twórczości własnej | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły | wychowawcy klas, pedagog, psycholog nauczyciele, dyrekcja szkoły, |
| promowanie wrażliwości wobec uczniów o specjalnych potrzebach psychofizycznych, wspólna organizacja i udział w imprezach szkolnych: Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Mutyzm Wybiórczy" Dzień Integracji: Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami, Światowy Dzień Osób z Zespołem Dwona, Światowy Dzień Świadomości Atutyzmu | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły | wychowawcy klas, pedagog, psycholog nauczyciele, dyrekcja szkoły, p. A. Czujak Zespół Do Spraw Integracji i Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej |
| zajęcia z wychowawcą, organizowanie zajęć z pedagogiem, zajęcia ze specjalistami, rozmowy indywidualne | cały rok szkolny | nauczyciele wychowawcy pedagog, psycholog |
| demokratyczne wybory samorządu klasowego, szkolnego, praca w samorządzie uczniowskim, organizacja uroczystości szkolnych, konkursów, Dni Otwartych Szkoły | cały rok szkolny zgodnie z Planem Wychowawczym klas i Planem Pracy Szkoły | wychowawcy klas, pedagog, psycholog nauczyciele, dyrekcja szkoły, SU |
| wskazanie źródeł informacji o szkołach ponadpodstawowych w regionie, kraju, zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego (badanie predyspozycji zawodowych), spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, udział w dniach otwartych szkół ponadpodstawowych, zakładów pracy | cały rok szkolny | Szkolny doradca zawodowy, Dyrekcja szkoły, nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, |
| zajęcia na temat metod uczenia się, wskazywanie źródeł pozyskiwania informacji (film, media) | cały rok szkolny | wychowawcy, pedagog, psycholog, |
| stworzenie grup pomocy koleżeńskiej dla uczniów z trudnościami w nauce, monitorowanie obecności uczniów, spisanie kontraktu rozpoznanie problemów uczniów | cały rok szkolny | wychowawcy Dyrekcja szkoły, Pedagog, psycholog nauczyciele |
| obserwacja, rozmowy indywidualne z uczniem i rodzicami | cały rok szkolny | Wszyscy nauczyciele Pedagog, psycholog Wychowawcy |
| rozmowy indywidualne z uczniami, współpraca z pedagogiem, psychologiem, współpraca z nauczycielami, rodzicami, kuratorami sądowymi, placówkami działającymi na rzecz dziecka i jego rodziny, zorganizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną | cały rok szkolny | dyrekcja, pedagog, psycholog wychowawcy, nauczyciele |
| rozmowy indywidualne z uczniami, współpraca z pedagogiem, psychologiem, nauczycielami, rodzicami, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, ośrodkami pomocy społecznej | cały rok szkolny | dyrekcja, pedagog, psycholog, wychowawcy |
| indywidualne elementy treningu antystresowego, zajęcia z pedagogiem, psychologiem z poradni psychologiczno-pedagogicznej | cały rok szkolny | pedagog, psycholog wychowawcy, nauczyciele |
| rozmowy indywidualne z uczniami, współpraca z pedagogiem, psychologiem, nauczycielami, rodzicami, współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, ośrodkami pomocy społecznej | cały rok szkolny | wszyscy nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholg |
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych
Zadania | Formy realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
---|---|---|---|
| podniesienie poczucia bezpieczeństwa poprzez funkcjonowanie monitoringu, ochrona uczniów przed treściami niebezpiecznymi, edukacja dla bezpieczeństwa - współpraca z różnymi instytucjami (policja, straż); przeciwdziałanie agresji słownej i fizycznej, budowanie współpracy z rodzicami w celu zwiększenia bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią | cały rok szkolny | dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
| zajęcia z wychowawcą, organizowanie zajęć z pedagogiem, psychologiem, zajęcia ze specjalistami, rozmowy indywidualne | cały rok szkolny | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
| zajęcia z wychowawcą, organizowanie zajęć z pedagogiem, psychologiem, zajęcia ze specjalistami, rozmowy indywidualne | cały rok szkolny | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, |
| zajęcia z wychowawcą, organizowanie zajęć z pedagogiem, psychologiem, zajęcia ze specjalistami, rozmowy indywidualne lekcje informatyki | cały rok szkolny | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, |
| Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania. | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog dyrekcja szkoły |
Propozycje tematyki zajęć wychowawczo-profilaktycznych z uwzględnieniem aktualnych kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2022/2023
Semestr I
Wrzesień | Zapoznanie uczniów z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w szkole. Bezpieczeństwo i higiena pracy w czasie pobytu w szkole. |
Bezpieczna droga do szkoły (klasy I – III). Jesteśmy bezpiecznymi użytkownikami ruchu drogowego. Bierzemy udział w ćwiczeniach ewakuacji szkoły. | |
Poznajemy prawa i obowiązki uczniów zawartych w Statucie Szkoły. Wybieramy samorząd klasowy. | |
Zajęcia integracyjne oraz reintegracyjne w klasach. Przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie), wzbudzanie poczucia przynależności do grupy. | |
Obchodzimy XII Tydzień Wychowania "Ja jestem drogą i prawdą, i życiem" | |
Dbamy o porządek wokół nas – akcja sprzątania świata. | |
Gdzie szukać pomocy w sytuacjach kryzysowych.Wiemy do kogo zwrócić się o pomoc w sytuacjach trudnych. | |
Październik | Dzień bez konfliktu. Radzenie sobie w sytuacjach trudnych. |
Dzień Edukacji Narodowej. Za co cenimy naszych nauczycieli? Wzbogacamy wiedzę o patronie szkoły Janie Pawle II – Święto Szkoły. | |
Higiena i techniki pracy umysłowej. Techniki koncentracji i zapamiętywania. | |
Rola współpracy i pomocy grupy w osiąganiu celów indywidualnych i grupowych. Kształcenie umiejętności dawania siebie innym – wolontariat. | |
Październik miesiącem mutyzmu wybiórczego – zwiększamy wrażliwość uczniów. | |
Jak umiejętnie przyjmować krytykę – asertywne sposoby radzenia sobie z presją rówieśników i własnymi emocjami? | |
Listopad | Dzień Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny okazją do refleksji nad życiem. |
Poznajemy symbole narodowe, regionalne. Tworzymy, uczestniczymy, kultywujemy tradycje szkoły, miasta, regionu | |
Mam prawo do edukacji – o prawach dziecka, ucznia – Konwencja o prawach dziecka. Czym właściwie jest prawo? Główne akty prawne w Polsce i ich hierarchia. | |
Cyberbulling, Cyberprzemoc – czy odpowiedzialnie korzystam z mediów społecznościowych. | |
Hejt "Słucham, rozumiem, argumentuję – nie obrażam i nie krytykuję". | |
Nie jestem wapniakiem, więc nie wapuję. Zdrowy styl życia promuję. | |
"Przemoc rodzi przemoc!". | |
"Nie bój się prosić o pomoc". | |
Niepełnosprawni są wśród nas, czyli trochę o empatii i tolerancji. Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami. Dzień Integracji. | |
Grudzień | Odpowiedzialność w naszym życiu (słowa, czyny, gesty itp.) |
Normy społeczne w różnych krajach i społecznościach. | |
Święta Bożego Narodzenia – pielęgnacja tradycji świątecznej. Klasowe spotkania opłatkowe. | |
Styczeń | Moje sukcesy i porażki szkolne – autoanaliza uczniów. Posumowanie wyników edukacyjnych z I semestru szkolnego. |
Umiemy się wspólnie bawić – bal karnawałowy. | |
Komunikacja między ludźmi – mowa ciała czyli komunikacja pozawerbalna. | |
Wdrażamy zasady bezpiecznego i kulturalnego spędzania czasu wolnego – Jak bezpiecznie spędzić ferie? |
Semestr II
Luty | Rola przyjaźni i miłości w rozwoju emocjonalnym człowieka. |
Akceptacja siebie. Wyrażanie uczuć, wartości pozytywnych myśli, za co siebie lubię/nie lubię. Czy ja akceptuję siebie? Jak wypracować poczucie własnej wartości? | |
Marzec | Poznajmy się bliżej – co nas łączy – prezentacja zainteresowań, form spędzania czasu wolnego, zdolności i uzdolnień. |
Klimatyczni – co każdy z nas może zrobić dla ochrony klimatu. Czy jestem człowiekiem ekologicznym? Zapobiegamy zmianom klimatu. | |
Mechanizmy uzależnień | |
Radość tworzenia – kreatywny uczeń i nauczyciel. | |
Jak bezpiecznie oszczędzać pieniądze? Kształtowanie umiejętności zarządzania własnymi pieniędzmi. | |
"Dzień Kolorowej Skarpety" – Światowy Dzień osób z zespołem Down. | |
Kwiecień | "Świecimy na niebiesko" – Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. |
Tradycje Świąt Wielkiej Nocy w naszych rodzinach. | |
Co to jest zdrowie? Wdrażamy zasady zdrowego stylu życia. Prawidłowe odżywianie. | |
Kształtujemy nawyki związane z higieną osobistą i troską o zdrowie. | |
Dbamy o środowisko – ,,Akcja Sprzątanie Świata". Dzień Ziemi – Chrońmy naszą planetę Ziemię. | |
Maj | Rocznica urodzin Jana Pawła II. |
Przygotowujemy się do niewiadomego – mój zawód w przyszłości, mój pomysł na życie. | |
Komunikacja w rodzinie. Moje miejsce w rodzinie – czym jest rodzina dla każdego człowieka? Rola matki w życiu każdego człowieka. Funkcje rodziny. | |
Czerwiec | Samodzielnie i autonomicznie podejmujemy różnorodne formy aktywności. Dzień Sportu i Dzień Dziecka. |
Podsumowujemy wyniki nauczania i zachowania w kończącym się roku szkolnym. | |
Jak bezpiecznie wypoczywać podczas wakacji? |
Inne propozycje do realizacji zgodnie z potrzebami danej klasy:
- Odreagowanie negatywnych emocji- techniki relaksacji.
- Co to znaczy być dojrzałym? Dojrzałość psychiczna, fizyczna, emocjonalna i społeczna.
- Proces edukacji a potrzeby i oczekiwania uczniów.
- Sztuka prezentacji – przemówienia publiczne nie muszą być trudne.
- Poszanowanie własności – problem kradzieży i wandalizmu.
Załącznik nr 1
Program i harmonogram poprawy efektywności wychowania
Program Bezpieczeństwa uczniów na terenie szkoły opracowany został w oparciu o:
- ankiety diagnostyczne i ewaluacyjne przeprowadzone przez Kuratorium Oświaty,
- uwagi nauczycieli, specjalistów, pracowników szkoły oraz rodziców,
- obserwację środowiska uczniowskiego i pojawiających się niekorzystnych zjawisk na terenie szkoły.
Cel ogólny:
- poprawa bezpieczeństwa na terenie szkoły w trakcie zajęć lekcyjnych i przerw.
Cele szczegółowe:
- Przeciwdziałanie agresji fizycznej, słownej, cyberprzemocy i negatywnym zachowaniom uczniów.
- Podjęcie jednolitych oddziaływań wychowawczych, wzmocnienie dyscypliny na przerwach i zajęciach.
Zadania:
- Zintegrowane działania wszystkich osób: nauczycieli, specjalistów, pracowników, uczniów, rodziców w zakresie podniesienia bezpieczeństwa w szkole.
- Wymiana wiedzy i doświadczeń pedagogicznych nauczycieli poprzez warsztaty w ramach WDN, spotkania i dyskusje z przedstawicielami organów współpracujących ze szkołą.
- Edukacja rodziców i uczniów:
– współpraca z rodzicami w zakresie realizacji zadań integrujących działania wychowawcze szkoły i rodziny,
– stymulowanie uczniów do prawidłowego rozwoju poprzez stwarzanie pozytywnych sytuacji wychowawczych przez wszystkich pracowników szkoły. - Konsekwentne zwracanie uwagi uczniom na niewłaściwe formy zachowania przez wychowawców i nauczycieli, specjalistów, pracowników.
- Wzmocnienie pozytywnych postaw ucznia.
Harmonogram działań
L.p. | Zadania i działania | Odpowiedzialni | Termin |
---|---|---|---|
1. | Szkoleniowa Rada Pedagogiczna nt. "Bezpieczeństwo ucznia w szkole. Procedury, kontrola, praktyka". | Dyrektor szkoły | 5 kwietnia 2022 r. |
2. | Warsztaty na temat odpowiedzialności prawnej młodocianych i nieletnich z pracownikiem Komendy Miejskiej Policji do spraw nieletnich. | Dyrektor szkoły, pedagog szkolny, wychowawcy | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
3. | Badania socjologiczne - rozpoznanie środowiska i stosunków panujących w grupach uczniów poprzez obserwacje, ankiety, metody socjometryczne. | wychowawcy, specjaliści, pozostali nauczyciele | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
4. | W ramach wczesnej interwencji objęcie uczniów zajęciami z zakresu pomocy psychologiczno - pedagogicznej w dodatkowym wymiarze godzin. | Dyrektor, specjaliści | marzec-grudzień2022 r. |
5. | Prowadzenie szerokiej akcji profilaktycznej mającej na celu podnoszenie bezpieczeństwa uczniów oraz zapobieganie przemocy wśród uczniów, w tym także cyberprzemocy - zapoznanie z różnymi formami przemocy (ze szczególnym uwzględnieniem hejtu) i ich konsekwencji prawną kwalifikacją. | wychowawcy, specjaliści, nauczyciele, informatycy | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
6. | Rzetelne prowadzenie dyżurów na przerwach. Reagowanie na negatywne zachowania uczniów oraz na ich skargi i uwagi. Organizacja akcji "Tydzień Bezpieczeństwa" na terenie szkoły. Wprowadzenie dyżurów uczniów, którzy będą wspomagać nauczycieli dyżurujących. | Koordynatorzy akcji wyznaczeni przez dyrektora, wychowawcy, nauczyciele | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
7. | Współpraca z rodzicami i środowiskiem na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkole i jej otoczeniu. | ||
8. | Włączanie rodziców do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkole poprzez opiekę na imprezach i wyjściach klasowych, uroczystościach szkolnych, dyskotekach i wycieczkach. | wychowawcy, specjaliści, nauczyciele | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
9. | Przekazywanie treści profilaktycznych na zebraniach z rodzicami. | wychowawcy, specjaliści | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
10. | Bieżące działania interwencyjne w sprawach zagrożenia bezpieczeństwa uczniów- interwencyjne rozmowy z uczniami i rodzicami. | Dyrektor, specjaliści, wychowawcy, nauczyciele | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
11. | Zawieranie kontraktów, umów mających na celu zmianę zachowań i postaw uczniów. | Dyrektor, specjaliści, wychowawcy, nauczyciele | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
12. | Przekazywanie Radzie Pedagogicznej informacji, nowości dotyczących bezpieczeństwa uczniów- poszerzenie pozycji książkowych oraz filmów dotyczących bezpieczeństwa i profilaktyki | Dyrektor, specjaliści, wychowawcy, nauczyciele | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |
13. | Rozwiązywanie wszystkich konfliktów i problemów do końca - wnikliwa obserwacja zarówno osoby stosującej przemoc jak i osoby doświadczającej przemocy. (Zwrócenie szczególnej uwagi na uczniów izolujących się oraz wykluczonych przez grupę rówieśniczą.) | Dyrektor, specjaliści, wychowawcy, nauczyciele | od 15 marca 2022 r. do 23 czerwca 2023 r. |