Program opracowany w składzie:
- p. Beata Drabot
- p. Joanna Kacprzak
- p. Hanna Kolbus
- p. Izabela Musiał
Podstawa prawna
- Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej art. 48 ust. 1, art. 54 ust. 3-4 art. 70 ust. 1;
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z dnia 20 listopada 1989 r.(Dz. U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526, z późn. zm., art. 33 ).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. 2017 poz.356 z późn. zm.);
- Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (Dz. U. 1989 nr 29 poz.155);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. z zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz. U. z 2015 r. poz. 1249 z późn. zm.);
- Ustawa Prawo Oświatowe z dnia 14 grudnia 2016r.(Dz. U. z 2020 r. poz.910);
- Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. (Dz. U. z 2018r. p. 967);
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz. U. z 2014r., poz.395);
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 i ost. zm. z 25 czerwca 2002 r. Dz. U. Nr 84, poz. 763);
- Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 10, poz. 55);
- Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178, z późn. zm.);
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005 r. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. Nr 26, poz. 226);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpień 2017r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2012 Nr 0, poz. 977);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 czerwca 2020 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2020r. poz. 910);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach;
- Ustawa z dania 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ( Dz.U. z 2020 r. poz.374)
- Rozporządzenie MEN z dania 12 sierpnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek sytemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19 (Dz. U. poz. 1394)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 lipca 2021. zmieniające rozporządzenie w sprawie ustanowionych określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”.
- Wytyczne MEN, MZ, GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych obowiązujące od 1 września 2021r.
Wprowadzenie
Rodzice są pierwszymi wychowawcami swoich dzieci, nauczyciele wspomagają ich wszechstronny i harmonijny rozwój, a uczeń akceptuje siebie i jest otwarty na potrzeby drugiego człowieka.
Wychowanie
Wychowanie: ,,wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, które powinno być wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki dzieci i młodzieży” (art. 1 pkt 3ustawy Prawo oświatowe).
Profilaktyka
Proces wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, a także ograniczenie i likwidowanie czynników blokujących i zaburzających zdrowe życie. Program zawiera dwa rodzaje profilaktyki:
- pierwszorzędową – skierowaną do wszystkich uczniów i ich rodziców;
- drugorzędową – obejmującą uczniów już zdiagnozowanych;
Profilaktyka winna wspomagać proces wychowania, a wychowanie tworzy integralną całość z wiedzą i kreowaniem umiejętności, poprzez które formuje się osobowość młodego człowieka. Nie wolno ich rozdzielać, gdyż wychowanie musi posiłkować się wiedzą, w której zapisane jest doświadczenie.
Model absolwenta
Absolwent Szkoły Podstawowej Nr 10 im. Jana Pawła II Ostrołęce:
- Odpowiedzialnie funkcjonuje w demokratycznym społeczeństwie oraz właściwie rozumie ideały demokracji, tolerancji, wolności.
- Wyróżnia się wysoką kulturą osobistą, wrażliwością i tolerancją.
- Pracuje nad własnym rozwojem, budując swój system wartości, rozwija swoje pasje i zainteresowania.
- Jest aktywny i twórczy – potrafi reprezentować i obronić swoje zdanie, szanując tych, którzy mają odmienne poglądy.
- Jest wrażliwy na otaczającą przyrodę i piękno natury oraz postrzega świat jako sacrum, gdzie wszystko jest powiązane, a człowiek jest odpowiedzialny za zachowanie jej harmonii.
- Umie podejmować niepopularne decyzje oraz ograniczać swoje potrzeby dla większego dobra ( bardziej „być” niż „mieć”).
- Potrafi samodzielnie i krytycznie myśleć oraz korzystać z różnych źródeł informacji, umie oprzeć się presji rówieśników, mody, negatywnym wzorcom upowszechnianym przez mass media.
- Dba o swoje ciało, jego harmonijny rozwój oraz zdrowie psychiczne i fizyczne.
- Zna chrześcijańskie korzenie Europy, oraz dziedzictwo kulturowe i cywilizacyjne swojej ojczyzny i świata.
- Identyfikuje się z Patronem i ze Szkołą „Ja chodziłem/ chodziłam do Szkoły Podstawowej Nr 10 im. Jana Pawła II w Ostrołęce” oraz godnie reprezentuje szkołę.
Cele kształcenia ogólnego w szkole podstawowej (podstawa programowa)
- „(…) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej,
- formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób (…)”;
- kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym i odpowiedzialności za zbiorowość (…).
Przy opracowywaniu programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły uwzględniono
- dotychczasowe doświadczenia szkoły;
- zebrane od rodziców, uczniów i nauczycieli propozycje dotyczące głównych problemów wychowawczych i profilaktycznych w szkole i środowisku;
- wnioski z analizy specyfiki środowiska, w którym funkcjonuje szkoła;
- wnioski z ewaluacji wewnętrznej dotyczące dyskryminacji;
- wnioski z ewaluacji zewnętrznej dotyczącej wymagania „Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne”;
- wnioski z badania diagnozującego przeprowadzonego we wrześniu 2017 r. w obszarze bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni, w tym z portali społecznościowych;
- wnioski z badania diagnozującego ankietowanych rodziców i uczniów klas I – VII, dotyczącego możliwości poprawy bezpieczeństwa w szkole;
- wnioski z ewaluacji wewnętrznej dotyczącej wykluczenia rówieśniczego we wrześniu 2019 r.;
- wnioski z badania diagnozującego uczniów w zakresie realizowanych w szkole działań wychowawczo-profilaktycznych (czynniki chroniące i czynniki ryzyka) wrzesień 2020;
- wnioski z badania diagnozującego rodziców w zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych oraz uznawanych wartości wrzesień 2020;
- wnioski z badania diagnozującego nauczycieli w zakresie powrotu uczniów do stacjonarnej nauki oraz czynników ryzyka i czynników chroniących wrzesień 2021 r.
W Szkole Podstawowej Nr 10 działa monitoring wizyjny, którego celem jest:
- poprawa bezpieczeństwa osób przebywających na ternie szkoły oraz na Tereni do niej przyległym;
- ograniczenie dostępu do szkoły osobom nieuprawnionym;
- rozwijanie świadomości i umiejętności podejmowania działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w szkole wśród uczniów, nauczycieli i rodziców;
- Zapobieganiu występowaniu czynów karalnych w szkole.
Zasady wykorzystania zapisów monitoringu wizyjnego dla realizacji misji wychowawczej szkoły
- Zapisy z monitoringu z wizyjnego szkoły mogą być wykorzystane do ustalania przyczyn i przebiegu zaistniałych w szkole i na terenie do niej przyległym zdarzeń takich jak : przemoc, wymuszanie, kradzież, uszkodzenia mienia szkoły oraz inne zachowania uczniów szkoły i innych osób przebywających na jej terenie ( palenie papierosów, picie alkoholu, itp.).
- Zapisy z monitoringu wizyjnego szkoły mogą być wykorzystane do ustalania przyczyn konfliktów między uczniami. Rodzice uczniów biorących udział w zdarzeniu mogą obejrzeć zapis wizyjny z kamer za zgodą dyrektora szkoły.
- Odczytu zapisu rejestratora mogą dokonywać: dyrektor szkoły, wicedyrektorzy szkoły, pedagog, psycholog lub inny upoważniony przez dyrektora pracownik szkoły.
- Stałą obserwację poglądu kamer dokonuje woźny szkoły i informatyk, który informuje bezzwłocznie dyrektora szkoły o zaobserwowanych, niebezpiecznych zachowaniach uczniów i innych osób przebywających na Tereni szkoły.
- Zapis z monitoringu wizyjnego może być przekazany funkcjonariuszom policji w celu ustalenia sprawców czynu zabronionego dokonanego na terenie szkoły.
Program wychowawczo-profilaktyczny realizowany będzie w czterech obszarach
- Zdrowie – edukacja zdrowotna
- Relacje i komunikacja
- Kultura – wartości, normy społeczne, wzory zachowań
- Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych
Działania wychowawczo-profilaktyczne będą realizowane zgodnie z obowiązującymi kierunkami polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 tj.
- Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego;
- Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro; kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie;
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej, wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy, edukacji patriotycznej, nauczania historii oraz poznawania polskiej kultury, w tym osiągnięć duchowych i materialnych; szersze i przemyślane wykorzystanie w tym względzie m.in. wycieczek edukacyjnych;
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa; roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne;
- Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i poza formalnej, w tym uczeniu się dorosłych.
- Wzmocnienie edukacji ekologicznej w szkołach; rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Zdrowie – edukacja zdrowotna
Zadania | Formy realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
---|---|---|---|
Kształtowanie świadomego dążenia do ochrony zdrowia jako nadrzędnej wartości dla człowieka
|
|
|
|
Uświadomienie głównych zagrożeń utraty zdrowia
|
|
|
|
Wskazywanie sposobów radzenia sobie z własnymi problemami - także poprzez szukanie pomocy u osób zaufanych i specjalistów
|
|
|
|
Relacje i komunikacja
Zadania | Formy realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
---|---|---|---|
Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się i dążenie do integracji zespołu klasowego i szkolnego
|
|
|
|
|
|
|
|
Budzenie zainteresowań prawidłowościami świata i przyrody
|
|
|
|
Kultura – wartości, normy społeczne, wzory zachowań
Zadania | Formy realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
---|---|---|---|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bezpieczeństwo – profilaktyka zachowań ryzykownych
Zadania | Formy realizacji | Termin | Odpowiedzialni |
---|---|---|---|
|
| cały rok szkolny | dyrekcja, wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
|
| cały rok szkolny | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog |
|
| cały rok szkolny | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, |
|
| cały rok szkolny | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, |
|
| wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog, dyrekcja szkoły |
Propozycje tematyki zajęć wychowawczo-profilaktycznych z uwzględnieniem aktualnych kierunków polityki oświatowej na rok szkolny 2021/2022
Semestr I
Wrzesień |
|
Październik |
|
Listopad |
|
Grudzień |
|
Styczeń |
|
Semestr II
Luty |
|
Marzec |
|
Kwiecień |
|
Maj |
|
Czerwiec |
|